torsdag 11 mars 2010

Premiär!

Idag har jag möblerat om i Moas rum.. vi har nämligen flyttat in spjälsängen till hennes rum! Så för att det skulle se bra ut var jag tvungen att byta plats på några möbler, så nu står då hennes säng där inne.. och hon premiärsover där just nu! :) Hon somnade i min famn när hon fick välling, så jag bar in henne dit och lade ner henne.. och hon sover! Tänker inte "ropa hej" än, men man är ju ändå lite stolt i mammahjärtat! :) Den lilla "spök-natt-lampan" med blått sken är tänd där inne så det inte är kolsvart. Haha, lite harig är man ju ;)


Hon vaknar alltid runt kl 01 varje natt, och då får hon sova mellan oss. Vet inte riktigt varför hon vaknar (hon är ju inte hungrig) men jag har fått för mig att vi kanske stör henne eftersom vi (eller jag) oftast är vakna då.. så nu provar vi och ser om hon kommer vakna i natt också. Förmodligen kommer hon göra det, men det känns som ett steg i rätt riktning att börja vänja henne att sova i eget rum. Och vi behöver inte tassa på tå inne i vårt sovrum där golven knakar så extremt!


Tack för era tips i inlägget nedan. Vi får se hur vi löser hennes sovvanor dagtid.. funkar inte sängen så är det ju inte värre än att hon får sova i vagnen här hemma. Jag känner, för både min och hennes skull, att det börjar bli dags att vänja av med famnen även om det är SÅ mysigt! En vacker dag kommer hon ju acceptera sängen dagtid, och jag känner mig inte stressad över det. Men att ha armarna fria en gång om dagen vore guld värt!


Nu ska jag lägga mig till rätta i soffan och strax titta på säsongspremiären av Lyxfällan.

2 kommentarer:

  1. Se där, dags för nattsömn i eget rum.. Om ni kör på nytt rum så kör med nya rutiner. Om ni vill att hon ska sova i sitt egna rum så får ni kanske räkna ed att inte ta över henne i er säng och att det kan bli tufft med vakentimmat på nätterna i ett par dagar, ta henne över till er om hon vaknar tidig morgon istället typ vid 5-6 tiden så får hon närhet då t.ex så att hon sover största delen i eget rum. Lycka till nu :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut att hon kommer lära sig att sova själv med tiden! På dagis får dom ju det lite lättare oftast då barnen som skolas in brukar kolla hur andra dagisbarn gör, och sedan följa samma exempel :)

    Sen är ju Moa liten än och vill alldeles säkert gosa med sin fina mamma så mycket det bara går :)
    Jag tillhör skaran som anammar Attachment Parenting och tror på att bara man tillgodoser barns behov av närhet (som kan vara gaaaalet stort i perioder) så kommer barnet så småningom själv visa när det är redo att börja utforska världen lite mer på egen hand :)

    Jag skulle råda dig till att lyssna på vad dina modersinstinkter säger dig, då brukar det bli "rätt" :)

    SvaraRadera